elizabethin – Snívajme sen o Raji na Zemi

Pór, Paradajka, Reďkovka

Posted by elizabethin na 13. júla 2011

PARADAJKY

Účinky :

Povzbudzujú apetít a zažívanie a brzdia rast choroboplodných baktérií v črevnom trakte. Kálium znižuje krvný tlak. Okrem srdcovo-cievnych chorôb pomáha pri liečení rôznych porúch trávenia. Slúži ako odvodňovací prostriedok. Paradajky obsahujú antioxidanty, množstvo vitamínu E, vitamín C a betakarotén.

Množstvo :

Jedzte ľubovolne. Aj paradajkový pretlak je bohatý na karotíny a vitamín E. Jeden pohár pretlaku chráni pred rozličnými ochoreniami, najmä pred prechladnutím. Preventívne pijete 1 pohár paradajkovej šťavy 3x denne po dobu 3-4 týždňov.

 

PÓR

Účinky :

Pôsobí proti nadúvaniu a pocitu plnosti, žlčovým kameňom a nechutenstvu. Obsahuje množstvo vitamínu E, karotínov, železa a surový obsahuje kyselinu listovú, vitamín C a B1. Tak ako cibuľa a cesnak, aj pór je mimoriadne antiseptický a pomáha chrániť srdce a artérie pred artériosklerózou a vysokým krvným tlakom.

Množstvo :

Pórový odvar sa ľahko pripravuje a je vynikajúci na nahradenie úbytku minerálov počas nevoľnosti a pri hnačke. Jednoducho povarte 8-10 pórov v 2-3 litroch vody cca 1-2 hodiny.
Pórový sirup je účinný prostriedok na pľúcne infekcie. Uvarte niekoľko pórov vo vode, a keď zmäknú, extrahujte šťavu pretlačením cez gázu. Pridajte med a pravidelne užívajte.

 

 REĎKOVKA

Účinky :

Pomáha pri prevencii rakovinových ochorení. Éterické oleje podporujú tvorbu žlče a urýchľujú zažívací proces. Používa sa pri liečení ochorení žlčníka, žalúdka a priedušiek. Obsahuje vitamíny C a B.

Množstvo :

Odporúča sa jesť surová. Odporúčaná dávka je 1 – 2 kg ročne.

zdroj-Dr, Vojtíšek. Liečivé účinky zeleniny a ovocia

 

29 komentárov to “Pór, Paradajka, Reďkovka”

  1. lilah said

    k tej reďkovke, … ako dieťaťu mi maminka varila často čas z redkvičiek, … ale ź čiernej redkvičky … práve na priedušky, … spočiatku to chutí akosi zvláštne ….. dá sa na to však zvyknúť, … no je to ozaj veľmi účinný liek, .. zapálené priedušky nepália, nebolia, ľahšie sa dýcha, a podporujú vykašliavanie hlienu … ale, ked som sa maminky pýtala prečo nemôže byť redkvička červená, alebo taká dlhá biela, vždy ma odplašila, …. joj, ty si furtom taká zvedavá, len aby pomohlo 🙂 …

    • xixi to znie velmi dobre, ja malej davam ked kasle cajik zo skorocelu a ten j evliaty do prazeneho cukru a tiez to pomaha a velmi proti kaslu 🙂
      a mna to vlemi bavi to robit xixiix 🙂 a ty to este robis? malicka tiez musi byt zvedava co to tam kuchtis 😯

      • lilah said

        nie eli,

        popravde, nerobila som to dlho, spomenula som si na ten recept až tu pri tvojom článočku … a keďže nič nie je náhodné, a ja som teraz chorá práve na zápal priedušiek, začnem si zháňať čiernu redkvičku, čo viem, nie je to až také jednoduché … ( z červenej to nebudem, keď raz mamka povedala, žee z čiernej tak z čiernej 🙂 )

  2. anitraM said

    Aké zaujímavé kombinácie dávaš 😛 Jedine pór nemusím, raz som si dala zemiaky s paradajkou a pórom a zaliala som si to syrom……. vynikajúce, ale ostalo mi tak tažko, že mi prestal pracovať žalúdok a dva dni som nemohla nič jesť. Ten pór som cítila v sebe dlho. 😦

    • ja tiez por velmi nemusim veru, ja skor cibulku do salatov, je to lepsie ale asi je to vec zvyku , co cloveku chuti 🙂
      tak keby tam bol natiahnuty neaky slimak, tak nepomoze ani keby to bolo mazane cokoladou xixiixixi
      niekedy sa tym francuzom velmi cudujem 🙂

    • nitram said

      náhodou… 🙂
      pórková polévka s bramborem a kmínem… 🙂

      množství zeleniny atd. záleží na tom, pro kolik krků budete vařit… 🙂

      pórek i se zelenou natí nakrájíme “na kolečka” , bramboru “na kostičky”…
      dáme do kastrolu rozpustit kousek másla, poté přidáme nakrájený pórek, brambor a na spěněmém másle za občasného míchání chvilku podusíme, aby zeleninka pustila šťávy. Poté přidáme vodu, sůl, spětku drceného kmínu a necháme vařit… až je zelenina do měkka
      pepřem, či dalším kořením si může dochutit každý sám… ale to je na úkor požitku právě samotné chuti pórku o kterou nám přece v pórkové polévce jde…

      dobrou chuť… 🙂

      jo a ředkvičky mám nejraději nakrájené na kolečka… 🙂

      vezmeme krajíc chleba, namažeme máslem, mírně posolíme(jen tak pro špetku pro chuť) a rovoměrně rozprostřeme nakrájená kolečka z ředkviček … 🙂

      • mnam to znie vlemi dobre nitram 🙂
        viete ja mam rada ,ked mi niekto vari aj ked je to takato chutnucka polievka 🙂
        ja vtedy trpezlivo drzim varesku a cakam a krajam a urobim vsetko, co mi povedia 🙂
        a potom spapkam vsetko 🙂
        :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    • lilah said

      no veru, anitram, .. ja som z pórom začala, kvôli tomu, že mi slúžil ako jemnejšia náhrada surovej cibule 😛 .. ale na surovo ho už nekonzumujem, pretože mi z neho tiež bolo slušne zle, ocitla som sa na tri dni v nemocnici …

      ale varený môžem, ja ho rada pridávam či do polievok, alebo do omáčok, majú potom takúúúúú lahodnejšiu chuť ..

      nitram,
      tú polievočku skúsim, je jednoduchá na prípravu a môže byť velmi dobrá, chuť póru sa o to postará už …

      a redkvičky? takto to robím dietkam, ale ja osobne mám radšej surovú, jem to ako hrozno 🙂

      ale tak aj tak, ja som aj tak najviac rajčinová … ľudia, ja by som v omáčkach, polievkach či šalatoch z rajčiniek aj spala 🙂 ( robievam si vlastné omáčky na zimu … a to od klasickeho kečupu až po omáčku s ananásom … a lá martinkin hokus pokus 🙂 )

      • nitram said

        dobrý den lilah,

        polívčičku zkuste, je opravdu jednoduchá… 🙂

        *a redkvičky? takto to robím dietkam*
        no a já si právě tímto ta dětská léta připomínám… 🙂
        maminka mi dělávala, já donedávna dělal ratolestem, ale již si dělají sami když chtějí… 🙂 a tak si dělám tuto “předvečerní svačinku” pro sebe a nabídnu, zda někdo také nechce… 🙂

        *( robievam si vlastné omáčky na zimu … a to od klasickeho kečupu až po omáčku s ananásom … a lá martinkin hokus pokus 🙂 )*

        máte pravdu, když si člověk udělá podle vlastní chuti a s láskou připraví…
        v zimě, jak když najde poklad… 🙂
        těm domácím produktům se nic nevyrovná a vlastně ani není schopno… 🙂

        přeji krásný den… 🙂

      • jaaaaj moja krasna, toto ala martinka poznam velmi dobre xixiixiixiixixiixii
        a preto si neskutocne vazim a tesim sa ked mi niekto vari 🙂
        uspech 100% zaruceny xixiixiixiix

        tak ale okostujem a potov to zavesim na blog, co to za kulinarska secialita je , nech zavidia a oblizuju sa aj ostatni :-))))))))))
        a potom urobime gulas party dobre?
        papappapapa ja idem vybalovat vsetky spinave veci z chaty :-))))))))))))

      • lilah said

        nitram, 🙂

        a viete prečo tomu tak je však? že sa tým domácim produktom nič nevyrovná … lebo keď to všetci robia z láskou, je ju cítiť aj v tých špajzových pokladoch … a keď sa mi do toho varenia primoce moja dcérka a po kuchyni sa mi moce hladnýýýýýý a zvedavý syn … síce šomrem, ale to len tak naoko 🙂 … a už je to chlap, .. už je vysoký ako babka … wooow, .. dobrú prácu v kuchyni som za tých 11 rôčkov odviedla 🙂 … potvora mlstná 🙂

        krásny dníčok prajem mimochodom 🙂

      • nitram said

        :-)… lilah…

        u nás 16 ročkov v kuchyni strávených… 🙂

      • lilah said

        nitram,

        tak to potom máte veselo teraz … to obdobie puberty … viete že ja sa na to u svojho už teším? … mamináááá, ale ty to necháááápeš, teraz je to inak 😛 😀

        anitram, 🙂

        mne t am sedí aj matematicky, ked si prirovnám k sebe ( mám 37 ) práve niečo po tej 40-tke, relatívne neskoro som sa vydávala, … ( to ten slobodný duch, :-P) … takže? nitram? koľko že to môžete mať rôčkov v tejto inkarnácii? .. nikdy ma to netrápilo, ale tak teraz som už zvedavá normálne .. tu ide predsa o viac, o cítenie a intuíciu “bosoriek” však, anitram? 😉 😀

  3. anitraM said

    Tak moja intuícia sklamala 😕 ja z nitram písmenok vnímam príjemný hlas muža po 40-ke, alebo 50-ke , ale prikláňam sa k tej 50-ke. Tak snáď nedostanem za ucho. 😛

  4. calieen said

    chichi, tak tento tipos bingo vyhrala lilah:)

  5. calieen said

    😯

    😆 😆 😆

    😛

  6. nitram said

    lilah… 🙂
    *tak to potom máte veselo teraz … to obdobie puberty … viete že ja sa na to u svojho už teším?*

    nemohu říci, že bychom s “bílou laňkou” nějak pubertu starší ratolesti pociťovali… potřebuje-li, požádá, zeptá se, vyřešíme… 🙂
    syn prošel prvním ročníkem sportovního gymnázia dosti obstojně a připravuje se na druhý ročník… 🙂 považte lilah, že ze třiceti žáků ve třídě, kteří započali školní rok, jich ročník dokončilo pouze šestnáct, ostatní v průběhu školního roku povětšinou odcházeli dobrovolně, protože nepočítali s tím, že na sportovním gymnáziu na ně bude brán stejný metr, jako na gymnazisty nesportovce…

    spíše jsme si prošli jakýmsi obdobím “puberty” již dříve, na základní škole…a nyní jakoby opět procházíme s tím mladším (10 ročkov) po prázdninách půjde do páte třídy… ano chápu jej, mnoho a taktéž i z mého pohledu poněkud obsáhlého učiva a taktéž (z pohledu duchovního rozvoje) naprosto zbytečného… protože nerozvíjí individualitu v jejím celku, ale posiluje pouze rozumovou část mysli, osobnosti, kterou stejně bude nucen jednou odložit pro širší pochopení a vědomé poznání, kdo je, proč, odkud a kam míří jeho kroky, co zde má vykonat…

    co je to puberta…?…nejspíš snaha o porozumění, toleranci a projevení svobodné vůle jedince… 🙂

    přeji krásný den a slunce v duši Všem… 🙂

    • lilah said

      nitram, 🙂

      “co je to puberta…?…nejspíš snaha o porozumění, toleranci a projevení svobodné vůle jedince…”

      to je ale nutné prejavovať vždy, nie len v období “puberty” … už ked sa mi dietky narodili, videla som ich ako úplne samostatné jednotky, ktoré sú úplne dokonalé, samé v sebe, .. ja mám k životu ako takému veľkú úctu, veríte mi, že som svoje dietky ešte ani len raz neudrela? …. raz som zobrala varechu, keď som nezvládala svojje emócie, zo stresov ktoré som prežívala nedávno, a oni keď ma videli s tou vareškou, smiali sa …. smiali sa tak uvoľnene a s dôverou, že som tu varešku odložila a šla sa s nimi smiať a hrať 🙂 .. pri tej hre som im vysvetlila, že sú veci ktoré sa “nesmú” robiť, pretože tu nie sú sami atd …. mám úžasné dietky, som “hrdá”, že si ma vybrali za mamku …
      malý jjee taký matematik, nesmierne mu to páli a opička je maliarka po mne, … ale aj tak sa veľmi teším na to spomínané obdobie puberty, .( možno preto že si spomínam na to svoje, 🙂 ) … predstavujem si to ako sa bude malý chystať na prvé rande a v kúpelni strávi viac času ako ja 😛 😀 .. snažím sa konať tak, aby mi veril a povedal mi, kam ide a s kým, a ako je ten človek pre neho dôležitý …. sám, len preto že mi verí, … ( doteraz mi verí vo všetkom, a v tom chcem pokračovať ) … rozumiete mi však?

      bíla laňka, ako krásne svoju partnerku voláte, 🙂 …

      aj ja prajem krásny dníčok, aj keď u nás prší, a zozimilo sa, a fučíííí … dobrý čas na cestu do seba 🙂

      • nitram said

        *už ked sa mi dietky narodili, videla som ich ako úplne samostatné jednotky, ktoré sú úplne dokonalé, samé v sebe*

        ano ale takto děti vidíte a cítíte Vy sama, ale to neznamená, že takto samostatnými a dokonalými jednotkami se cítí samotné děti… 🙂
        váš náhled je pro jejich zdárný vývoj důležitý a jestli své děti vidíte jak říkáte, “pubertální scény” nuzříte… 🙂

        *veríte mi, že som svoje dietky ešte ani len raz neudrela?*
        🙂 lilah, nejsem schopen Vám říci , že Vám věřím, či nevěřím, ale jsem Vám schopen říci, že mou důvěru máte… 🙂 když řeknu věřím Vám, tím říkám, věřím ve Vás… jak ve Vás mohu věřit…?
        proto raděj říkám : mám víru a věřím v čistotu principu, který jste výše zmínila…
        a vám milá lilah důvěřuji … 🙂

        i takovéto chování a přístup k dětem je možný a jest vzácností… vyžaduje zajisté velkého ducha… a Vy jste lilah vzácná žena… 🙂

        víte lilah, neměl jsem tu možnost se setkat osobně s někým, kdo takto jedná, snad i proto , že jsem ani sám osobně v minulosti takového jednání nebyl schopen…
        a dnes také vím, že dětem můžeme dáti políček nejen fyzický, ale též psychický, když jim hrubě vynadáme… a mnohdy právě ten psychický zanechává větší trauma…

        závěrem bych rád sdělil jedno:
        – snažme se, aby nám děti důvěřovali, tak jako důvěřujeme dětem
        – snažme se, abychom navzájem vloženou důvěru nezklamali…
        – snažme se, aby děti věřili vlastnímu úsudku a intuici… 🙂

      • lilah said

        nitram, ďakujem, cením si od vás to čo ste napísal ….

        malému som takýto psychický čo to? .. spravila, ked mal dva rôčky, ja som upratovala, a on ma nechcel rešpektovať, 😛 tak som mu zobrala hračku z ruky a šlahla ho o zem, 😕 ten pohľad akým sa na mňa pozrel, nikdy v živote nezabudnem … a už tam som si povedala, že nikdy sa nič podobné nezopakuje … a toho sa držím …

        a opička? tá je preto u mňa opičkou, lebo všade vylezie naozaj, je veľmi živá … s ňou to bolo od narodenia už iné … keď sa narodila, mala, vlastne ešte aj má choré srdiečko, a ja som sa na tej posteli v pôrodnici hádala, áno hádala z bohom, že vydržím všetko, naozaj všetko, ale nech mi neberie môj poklad, ak mi už raz umožnil ho držať v náručí … na oplátku som mu sľúbila, že sa k jeho čiastočke budem správať s úctou akú si zaslúži .. snažím sa ako viem, žiť podľa toho sľubu ktorý som si vtedy dala …

        a ten prístup? … konečne ho odomňa chytil aj môj manžel … teším sa, pretože si to zaslúžia .. a nielen oni … je úctivejší aj k zvieratám, či rastlinám, … život je fakt úžasný …. 🙂

      • lilah said

        jooooj, ako si to tu tak po sebe čítam, tak to vyzerá , že som šlahla o zem svojho syna 😕 … nie, šlahla som o zem hračku, ktorá sa mi motala pod vysávačom, … bolo to autíčko … smetiarske autíčko … 😀 … ktovie, prečo všetci mladý chlapci chcú byť smetiarmi, keď sú malinkaty …. 😀

  7. pozeram ako ste sa pekne rozpisali vsetci a dakujem za prispevky 🙂
    ja ked budem mat viac casu, tak nieco prihodim tiez 🙂

  8. xixixi veru liluska , takto znelo vseliako v tom komente ti poviem 🙂
    tak ale moja terezka bola vcera zbierat lipu s jej kamaratom, pre jednu tetu a prisla cela rozziarena a hovori mi maminka bola som zbierat lipu a ja hovorim ako zbierat, na strome? a ona na strome , ze na takom velkom , na konari bola a ja som skoro chytila infarkt a hned som videla ruku nohu zlomenu , otras mozgu amen tma 🙂
    moje pestovane mestske dieta si predstav na strome zbieralo lipu 🙂
    ale predychala som statocne a dokonca 2eura zarobila xixiixixii
    vies , moja mala ma vie prekvapit velmi niekedy a tak si uvedomujem ze naozaj deti toho zvladaju omnoho viac ako dospeli 🙂
    ze to len my dospeli nezvladame vela veci a prenasame na deti svoje strachy a obavy hmhmh
    a oni tym potom trpia :-))))))))))))))))))))
    moje terezky su prosto uzasne 🙂

    • lilah said

      no a to práve nesmieme .. prenášať na deti svoje strachy .. .vlastne, to nesmieme na nikom toto robiť …. to je základ toto …

      hi hi hi .. inak, môj malý sa teraz preteká s opičkou .. ako správny levík je dostatočne na seba citlivý ( teda svoj vzhľad 🙂 ) … a opička ako správna vodnárka toto rieši najmenej .. ale tak jej modriny, otlčené kolienka, jazvička na brade sú predmetom závisti môjho citlivého intelektuála … chválil sa mi dneskaj do telefonu, ako je u babky dobre, už vraj má škrabanec na nohe, 😀 … a aj ked som sa citlivo nepýtala a kolko nových ma opička, priznal sa, ale tak táááá opicccaaaaaaa ma o tri viac 👿 … zasa ju babka dávala zo stromu dole 😀 …
      nemôžem s tých mojích detí … sú priam zázračné … 🙂
      tak ale ako útechu som krpcovi poslala net pohľadnicu s nejakým autom, vyzeralo dobre, také placaté a vyzeralo žee to lieta rýýýýýchlo … snád som sa aspoň tríoška strafila, lebo ja ako správna vodnárka neriešim autíčka .. toto je pre mňa len krabica, ktorá m pomáha presúvať sa z bodu A do bodu B 🙂 a ešte ked je aj rýchlejšia, super … 😀

Pridaj komentár

 
