elizabethin – Snívajme sen o Raji na Zemi

Šalát, Špargľa, Špenát

Posted by elizabethin na 24. jún 2011

ŠALÁT

Účinky :

Kyselina listová a vitamín B zlepšujú činnosť mozgu, pamäť, koncentráciu a spánok. Je tradičným prostriedkom na povzbudenie trávenia a činnosti pečene. Má upokojujúce účinky.

Množstvo :

Denne zjedzte 150g s rajčiakmi a bylinkami. Ak chceme získať čo najviac živín, vyberáme šalát, ktorý má viac vonkajších zelených listov. Umyté, zabalené hlávky s roztrhanými listami rýchlo strácajú vitamín C a kyselinu listovú. Šalát radi žerú i malé domáce zvieratá, napr. morské prasiatka.

ŠPARGĽA

Účinky :

výhonky sú bohaté na vitamín C a majú mimoriadne vysoký obsah vitamínu E, ktorý zlepšuje zrakovú ostrosť a potláčajú prejavy starnutia pokožka, problémy so srdcom, zvyšuje libido a účinne chráni bunky pred útokmi volných radikálov. Podzemná koreňová časť vyťahuje z pôdy množstvo účinných látok, predovšetkým provitamín A. Je bohatá na vitamíny skupiny B a obsahuje veľké množstvo kyseliny listovej. Okrem toho obsahuje veľa draslíka a aj zinku. Špargľa patrí k najlepším omladzovacím prostriedkom v prírode. Posilňuje imunitný systém a chráni pred zápalmi. Aktivuje tvorbu hormónov šťastia a pomáha pri poruchách spánku. O špargli sa zároveň hovorí, že upravuje vysoký krvný tlak, podporuje činnosť srdca a obličiek. A pomáha pri uvoľňovaní nervového napätia.

Množstvo :

špargľa je ako stvorená pre rôzne diéty, lebo obsahuje veľmi málo kalórií (na 100 g iba 18 kalórií). Je tiež bohatá na vlákniny, ktoré majú blahodárny vplyv na črevá. Ak skonzumujete 250 g, pokryjete celodennú potrebu vitamínu C. Špargľovú sezónu by sme mali využiť na špargľovú kúru. Aktivizuje metabolizmus celého organizmu. Už po týždni (denne treba skonzumovať 200 g špargle) sa budeme cítiť svieži a vitálny.

Ako správne variť špargľu :

najskôr odrežeme drevnatú spodnú časť a špargľu očistíme z vlákien (postupujeme vždy od hlavičky dole). Aby nesčernela, namočíme ju do studenej vody. Pred varením ju zviažeme (po 6-10 kusov) a postavíme do hrnca s osolenou vodou s hlávkami hore. Stačí keď budú vo vode len do polovice, krehké hlávky sa varia v pare. Varíme 10 – 15 minút.

ŠPENÁT

Účinky :

Betakarotén a vitamín E zachytávajú voľné radikály. Kalium znižuje krvný tlak a magnézium pôsobí proti svalovým kŕčom. Môže ochrániť pred degeneráciou zraku. Je užitočným zdrojom železa. Okrem toho obsahuje vitamíny C, B1 a B2, jód, vápnik a kyselinu šťavelovú, ktorá viaže vápnik, takže pri väčšej spotrebe si treba dávať pozor, aby sa organizmus neochudobnil o tento minerál.

Množstvo :

200 g pokrýva polovicu dennej potreby kália. Mrazený špenát uchováva viac živín ako zvädnutý čerstvý. Konzervovaný špenát si udržiava podstatné množstvo živín okrem kyseliny listovej. Ľudia postihnutí dnou, alebo tí čo majú obličkové kamene, by sa mali špenátu vyhýbať pre jeho vysoký obsah oxalátov.

Ako správne variť špenát :

dobre umyté, očistené lístky dáme do hrnca, ktorý sme uzavreli pokrievkou, a na miernom ohni minútu-dve “paríme”. Netreba ho podlievať vodou, stačí mu vlhkosť, ktorá sa uvolní z lístkov. Uvarené listy pokrájame nahrubo. Bližšie informácie poskytne Pepek – námorník.

zdroj-Dr, Vojtíšek. Liečivé účinky zeleniny a ovocia

2 odpovedí to “Šalát, Špargľa, Špenát”

  1. anitraM said

    Šparglu mame všetci radi, aj zelenú, tá je lepšia na vyprážanie. V polievke tiež dobre chutí. A špenát robím tiež, len svaly nám tak nenabehnú ako Pepkovi. 😳

  2. ano martinka presne tak, dobre jedlo vzdy ulahodi brusku a aj sa clovek lepsie citi 🙂 nech je to uz cokolvek vsak?

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: